1. عَدِیّ بن حاتِم فرزندِ حاتم طائی چهره شاخص و معروفِ سخاوت و گشاده دستی در عرب رئیسِ قبیله طیّء بود که به توصیۀ خواهر ؛ محضر پیامبر میرسد و وقتی تواضع و فروتنی پیامبر را در مواجهه با خودش و دیگران میبیند ؛ میگوید: کسی که دنبال حکومت و ریاست باشد از این خُلق و خو برخوردار نمیشود ؛ معلوم است این شخص به جائی وصل است !
2. در سیرۀ رسول گرامینقل است که وقتی با کسی صحبت میکرد بدون اینکه به وی خیره شود با تمام وجود متوجه مخاطب میشد . موقع مصافحه ؛ دست خود از دست طرف مقابل بیرون نمیکشید تا آن شخص دستش را بیرون کشد . در مجالس، زمانی که شخصی وارد میشد ؛ هرگز برنمیخاست تا خود آن شخص برخیزد و بیرون رَود
هرگز،برای خویشتن،غضب نمیکرد،پوزش عذرخواهان را میپذیرفت،به جز زمانهایی که قرآن بر او نازل میشد و یا موعظه میکرد، تبسمش از دیگران بیشتر بود .
3. در کتاب کافی از رسول اکرم (ص) نقل شده : الخَلقُ عِيالُ اللَّهِ ، فَأَحَبُّ الخَلقِ إلَى اللَّهِ مَن نَفَعَ عِيالَ اللَّهِ وأدخَلَ عَلى أهلِ بَيتٍ سُروراً (الکافی، ج:2، ص:164) در حدیث مذکور همه مخلوقات اهل و عیال خداوند محسوب شده اند
ما عیال حضرتیم و شیر خواه
گفت : الخلقُ عیال للاِله
4.از دکتر حسابی نقل شده که گفته بود:هر دانشجوئی که نزد من میآید؛ برایم مانند مرکز عالم است و گاه ساعتها برایش وقت میگذاشت!
5. وقتی زنده یاد عبدالله واعظ که سالها در منزلش درس نهج البلاغه ؛ مثنوی و سایر متون عرفانی برگزار میشد ؛ یکی از شاگردانش گفت: برای واعظ معترترین تاجر بازار امیر تبریز و شخصی به ظاهر فرودست عین هم بودند و فرقی بینشان قائل نبود.
6. استادم میگفت:وقتی مسافرت یا همایش میروی ؛ زمان اقامت مدیر هتل و کسی که درب را برایت باز میکند ؛ تفاوت و تمایزی داشتند هنوز گرفتار هوای نفسی و اسیر دوخت و دوزهای پندارین و بی ارزش!
7. حکیم الهی قمشهای به زیبائی تمام میگوید
دریغا که در بند نام هنوز
اسیر خیالات خامم هنوز
دل من اگر خلوت خاص هوست
چرا در غمِ خاصّ و عامم هنوز